Materiał ten został przygotowany przez Þroskahjálp
we współpracy z Departamentem Zdrowia
i Ministerstwem Zdrowia.
Ważne jest, abyśmy wszyscy, w tym osoby z
niepełnosprawnością, mieli dostęp do informacji
o covidzie.
|
COVID Koronawirus
Łatwe do zrozumienia informacje
Wydanie czwarte
|
|
 |
|
|
Covid wywarł ogromny wpływ na nasze życie.
Ważne jest, abyśmy wszyscy, w tym osoby z niepełnosprawnością, mieli dostęp do informacji o covidzie.
Materiał ten został przygotowany przez Þroskahjálp we współpracy z Departamentem Zdrowia i Ministerstwem Zdrowia.
|
|
|
|
2 z 30 |
|
O czym tu rozmawiamy?
· Co to jest covid? · Jak przenoszony jest covid? · Jakie są objawy? · Co robić, jeśli zachorujemy na covid? · Jakie są specjalne środki ostrożności? · Jak się izolować? · Czy istnieją leki na covid? · Jak zachować ostrożność?
|
3 z 30 |
na górę strony
|
Co to jest covid?
Covid to wirus który może wywołać u ludzi ciężką chorobę.
Covid jest bardzo zakaźny. Covid jest przenoszony między ludźmi. Niektóre zwierzęta również mogą zachorować.
|
5 z 30 |
|
Jak przenoszony jest covid?
Wirus choroby covid jest zbyt mały aby można go było zobaczyć.
Jest prawie niewidoczny. Wirus choroby covid może unosić się w powietrzu na przykład wtedy, gdy ktoś kaszle lub kicha. · Dlatego nosimy maseczki.
Wirus choroby covid może znajdować się na różnych przedmiotach. Na przykład na klamkach lub przyciskach w windzie. · Dlatego używamy środków do odkażania rąk.
|
6 z 30 |
na górę strony
|
Jak przenoszony jest covid?
Możemy zakazić się covidem: · jeśli przebywamy w pobliżu osób, które mają covid, · jeśli przytulamy innych ludzi, · jeśli śpimy w tym samym łóżku co inna osoba, · jeśli przebywamy w tym samym domu.
Maseczki i środki do odkażania rąk pomagają nam: · nie zarażać się od innych ludzi, · nie zarażać innych ludzi.
|
7 z 30 |
|
Czy covid jest obserwowany?
Naukowcy badają wirus choroby covid za pomocą specjalnych urządzeń.
Naukowcy pomagają ustalać zasady dzięki którym chorzy ludzie nie zarażają innych.
Naukowcy stworzyli leki. Leki te nazywamy szczepionkami.
Naukowcy obserwują wszystkie zmiany wirusa.
|
8 z 30 |
|
Co się dzieje, gdy covid się zmienia?
Gdy wirus choroby covid ulega zmianie może pojawić się wiele odmian covidu.
Ludzie mogą chorować w różny sposób. Ludzie mogą się zarażać w różny sposób. Dzieci mogą być bardziej narażone na zakażenie niż dorośli.
Gdy zmienia się covid mogą zmienić się zasady. Wtedy będą obowiązywać nowe zasady. Można też odwołać stare zasady.
|
9 z 30 |
na górę strony
|
Czy covid ma wiele nazw?
Gdy ludzie rozmawiają o covidzie, czasami mówią: · COVID-19 · koronawirus · delta · omikron
Istnieje wiele nazw dla covidu. Nazwy te pomagają naukowcom zachować orientację.
|
10 z 30 |
|
Objawy covidu
Co oznacza słowo „objaw”? Oznacza to, że możemy zobaczyć lub poczuć że jesteśmy chorzy.
Objawy covidu to: · kaszel · gorączka · ból w kościach · osłabienie · słabsze wyczuwanie smaku i zapachu
|
11 z 30 |
|
Objawy covidu
Niektóre osoby chore na covid tracą smak i węch.
Są to typowe objawy covidu.
Jeśli zauważymy że mamy gorszy węch lub smak musimy powiedzieć o tym lekarzowi.
|
12 z 30 |
na górę strony
|
Skąd ludzie wiedzą, że chorują na covid?
Testy na covid informują nas, czy mamy wirusa.
Kiedy wykonujemy testy na covid? · Gdy jesteśmy chorzy. · Gdy mamy objawy covidu. · Gdy przebywamy w pobliżu osób które mają covid. · Gdy przebywamy w tym samym domu co osoby chore na covid.
|
13 z 30 |
|
Wydaje mi się że mam covid
Covid jest chorobą bardzo zakaźną (łatwo się nią zarazić).
Jeśli uważasz że chorujesz na covid: · noś maseczkę · wykonaj szybki test antygenowy · izoluj się od innych ludzi
Zawsze musisz komuś powiedzieć. · Można zadzwonić do przychodni pod numer 513-1700 · Można porozmawiać z osobami którym się ufa.
|
14 z 30 |
|
Co robią ludzie gdy są chorzy?
Kiedy zachorujemy musimy zadbać o nasze ciało.
Zostajemy w domu i odpoczywamy. Pozwalamy ciału odzyskać siły.
Może minąć kilka dni zanim poczujemy się lepiej. Dlatego ważne jest abyśmy postępowali ostrożnie.
|
15 z 30 |
na górę strony
|
Co ludzie mogą zrobić jeśli mają chorobę zakaźną?
Gdy chorujemy na chorobę zakaźną musimy również zadbać o to aby nie zarażać innych.
Dlatego najlepiej nie zbliżać się do innych dopóki całkowicie nie wyzdrowiejemy.
Covid jest chorobą bardzo zakaźną. Gdy mamy covid i jesteśmy bardzo chorzy ważne jest abyśmy nie przebywali w pobliżu innych osób. Dzięki temu nie zarazimy innych covidem.
|
16 z 30 |
|
Co ludzie mogą zrobić jeśli mają COVID?
Musimy mieć pewność że osoby chore na covid nie zarażą innych.
Jeśli mamy covid i jesteśmy bardzo chorzy: · zostajemy w domu · staramy się nie spotykać z innymi ludźmi · staramy się izolować od innych
Jeśli mamy covid i nie czujemy się chorzy: · przez 5 dni stosujemy specjalne środki ostrożności · zawsze nosimy maseczkę
|
17 z 30 |
na górę strony
|
Ma covid. Jest bardzo chory i źle się czuje. Ma objawy covidu.
Musi zostać w domu. Stara się nie spotykać z innymi ludźmi. Najlepiej jest się odizolować.
|
Ma covid. Nie czuje się chory. Nie ma objawów covidu.
Stosuje specjalne środki ostrożności przez 5 dni. Może chodzić do pracy i szkoły. Najlepiej jest zawsze nosić maseczkę.
|
|
Co robią osoby z covidem gdy ciężko chorują?
Kiedy jesteśmy naprawdę chorzy musimy zostać w domu.
ovid jest chorobą bardzo zakaźną. Dlatego najlepiej jest gdy możemy być sami. Dzięki temu nie zarazimy innych covidem.
Nazywamy to „izolowaniem się”. Główny epidemiolog zaleca aby robić to w przypadku gdy mamy covid i jesteśmy bardzo chorzy.
|
19 z 30 |
|
Co mogą zrobić osoby które się izolują?
Gdy mamy covid i jesteśmy bardzo chorzy możemy izolować się w domu lub w innym budynku.
Jeśli osoby które z nami mieszkają też chorują na covid możemy izolować się razem z nimi. Robimy to, dopóki nie poczujemy się lepiej.
|
20 z 30 |
|
Czego nie robimy gdy jesteśmy naprawdę chorzy??
Kiedy jesteśmy naprawdę chorzy musimy zostać w domu. Odpoczywamy i pozwalamy ciału odzyskać siły.
Nie spotykamy się z innymi ludźmi. Nie widujemy się ze znajomymi ani rodziną. Nie chodzimy do pracy ani szkoły. Nie chodzimy na zakupy ani do restauracji. Nie jeździmy samochodem. Nie jeździmy autobusem ani taksówką. Nie chodzimy w miejsca, w których jest dużo ludzi.
|
21 z 30 |
na górę strony
|
Szczególne środki ostrożności
W przypadku covidu stosujemy specjalne środki ostrożności · i nie są chorzy i nie mają objawów
Może nam się wydawać że nie jesteśmy chorzy. Ale test na covid mówi że mamy covid. Dlatego przez 5 dni stosujemy specjalne środki ostrożności.
Stosujemy je także po tym jak przebywaliśmy w pobliżu osoby chorej na covid.
|
22 z 30 |
|
Co robimy gdy stosujemy specjalne środki ostrożności??
Możemy chodzić do pracy, szkoły i uprawiać sport. Zawsze nosimy maseczkę.
Zawsze musimy być ostrożni. · Nie chodzimy w miejsca, w których jest dużo ludzi. · Nie wchodzimy do szpitali ani do przychodni. · Nie spotykamy się z ludźmi chorymi ani bardzo starymi. · Nie spotykamy się z małymi dziećmi. · Unikamy chodzenia do sklepu.
|
23 z 30 |
|
Czy każdy chory na covid ciężko choruje?
Niektórzy ludzie nie chorują zbyt ciężko. Inni ludzie są bardzo chorzy.
Ludzie silni i zdrowi często chorują lżej. Często mają wrażenie że są tylko przeziębieni lub chorzy na grypę.
Osoby, które chorują na inne choroby mogą bardzo ciężko przechodzić covid.
Wszyscy musimy być ostrożni.
|
24 z 30 |
|
Covid wywarł ogromny wpływ na nasze życie.
Jeżeli się boimy, dobrze jest porozmawiać z kimś komu ufamy.
Zachęcamy wszystkich do korzystania z telefonu zaufania Czerwonego Krzyża pod numerem 1717.
Połączenia są darmowe.
|
25 z 30 |
na górę strony
|
Czy istnieją leki na covid?
Tak, obecnie mamy szczepionki przeciwko covidowi. Szczepionki są lekami.
Jeśli przyjmiemy te szczepionki: · jest mniej prawdopodobne że zachorujemy na covid · jest mniej prawdopodobne że bardzo ciężko zachorujemy na covid.
Więcej o szczepionkach można przeczytać na Auðlesið.is/covid
|
26 z 30 |
|
Pomocne wskazówki
Kiedy kichamy lub kaszlemy: · twarz przysuwamy do łokcia · używamy ręczników papierowych po czym wyrzucamy je do śmieci · myjemy ręce mydłem.
Kiedy wykonujemy test na covid? · Gdy jesteśmy chorzy. · Gdy mamy objawy covidu. · Gdy przebywamy w pobliżu osób które mają covid. · Gdy przebywamy w tym samym domu co osoby chore na covid.
|
27 z 30 |
|
Pomocne wskazówki
Nosimy maseczkę. Utrzymujemy odległość między nami a innymi ludźmi. Używamy środków do odkażania rąk.
Często i dokładnie myjemy ręce mydłem: · zawsze przed dotknięciem twarzy · zawsze przed jedzeniem · zawsze po powrocie do domu
|
28 z 30 |
|
Jak prawidłowo myć ręce?

|
Ręce myjemy mydłem przez 20–30 sekund.
Dobrym pomysłem jest dwukrotne odśpiewanie Sto lat podczas mycia rąk.
Wtedy wiadomo, że już wystarczająco długo myliśmy ręce.
29 z 30
|
|

Jeżeli potrzebujesz informacji lub porady zawsze możesz zadzwonić
Þroskahjálp Islandzkie Stowarzyszenie Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną tel. 588 9390
30 z 30
|
na górę strony